Monday, January 18, 2010

4 FAEDAH BERTUDUNG

4 Faedah Bertudung
“ Hai Nabi, katakanlah kepada isteri2 kamu anak2 perempuanmu & ister2 org mukmin: “hendaklah mereka berjilbab (bertudung & berpakaian labuh) menutupi tubuh mereka.” Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun & Maha Penyayang.”(33:21) Berdasarkan ayat ini Allah jelas menyatakan perihal kewajipan wanita berjilbab iaitu bertudung & berpakaian labuh yg menutupi tubuh mereka dgn sempurna. Berikut beberapa hikmah menutup aurat bagi wanita.

1. Sebagai lambAng wanita beriman & bertaqwa. Wanita yg sentiasa beriman dan taat pasti akan sentiasa mengikut perintah Allah dan RasulNya serta meninggalkan perkara yg dilarang dlm Islam. Berbeza dgn org yg tidak beriman yg ingkar perintah Allah & Rasullulah.Pendek kata ada sahaja alas an menolak ketetapan Allah. Maka renungi ayat berikut: “Orang2 munafik lelaki & perempuan sebahagian dgn sebahagian yg lain adalah sama, mereka menyuruh membuat yg mungkar & melarang berbuat yg makruf & mereka menggenggamkan tangannya (kikir). Mereka telah lupa kepada Allah, maka Allah melupakan mereka. Sesungguhnya org2 munafik itu adalah org2 yg fasiq.”(9:67)

2. Mampu mengelakakan gangguan orang yang berhati jahat. Andainya seorang lelaki dihidangkan dgn satu ‘show’ yg menayangkan wanita dlm keadaan amat seksi, sudah tentu nafsu syahwat si lelaki akan terangsang sekaligus mencetuskan satu niat jahat untuk ‘mendapatkan’ wanita itu atau wanita lain seumpamanya bagi tujuan memuaskan nafsunya. Tapi, berbeza pula jika diperlihatkan wanita2 solehah yg sentiasa menjaga adab Muslimah iaitu lengkap berjilbab. Pasti sejuk mata memandang dan terdetik rasa keinsafan (malu) dalam diri si lelaki. Begitulah perana berjilbab mampu mencegah hati yg berniat jahat.
Dalam ayat lain, Allah menyataka perihal sama tetapi memberi fokus kepada suara wanita: “Janganlah perempuan2 itu terlalu lunak dlm berbicara sehingga berkinginan org yg ada perasaan dalam hatinya (berniat jahat).(33:32)

3. Membezaka wanita itu Muslim atau non-Muslim. Berdasarkan tafsir Ibnu Katsir, jilbab membezakan di antara wanita merdeka di mana org merdeka diwajibkan bertudung. Manakala dalam tafsiran yg lain dinyatakan bahawa pemakaian tudung & penutupan aurat melambangkan dia adalah waanita yg bertamadun kerana tahu menjaga kehormatannya. Wanita Muslimah adalah wanita yg bertamadun.

4. Jilbab mampu menghalang pelbagai penyakit kulit. Menurut kajian saintifik terkini membuktikan bahawa kulit wanita adalah lebih sensitif daripada kulit lelaki. Maka kulit perempuan memerlukan sistem penjagaan yang lebih rapi & baik berbanding lelaki. Persekitaran kita kini begitu berbahaya kerana terdedah kpd pelbagai jenis pencemaran. Contohnya, udara kita dipenuhi dgn pelbagai jenis asap & debu (dangerous particles) di tambah pula dgn pencemaran cahaya serta radioaktif. Pencemaran cahaya berpunca dari penipisan lapisan ozon. Maka, alternatif terbaik untuk untukmengawal semua jenis pencemaran ini tentunya berpakaian baik iaitu dgn menutup semua baahgian badan yg sensitif. Ia sekaligus menunjukkan hikmat wanita diwajibkan menutup aurat. Ia sungguh relevan pada ahri ini yang begitu berbahaya kepada organ kulit kita terutamanya wanita yg jauh lebih sensitif terhadap kesan pencemaran tersebut. Tanpa perlu berbelanja mahal untuk bahan2 kimia penjagaan kulit yang belum tentu terjamin kebaikannya & mungkin ada kesan jangka panjang, maka pakailah pakaian yang menutup aurat. Ia lebih selamat & dijamin oleh Allah sejak dahulu lagi. Prevention is better than cure!

P/S: tp dah pki tdung, jgn pula nk mgetat2kan ap yg dah dipakai, smeje..
life is short, make it simple by following the rules..
because u worth it! bru betul...

No comments:

Post a Comment