Friday, June 4, 2010

Banyak Penduduk NORWAY Boikot Produk Israel


Lebih dari 40% warga Norway dilaporkan telah memboikot produk Israel. Inilah bancian pendapat terbaru yang dikeluarkan oleh tabloid Verdens Gang, hari Rabu lalu, hanya dua hari setelah serangan maut Israel pengganas terhadap Armada Kebebasan.

Survei yang dilakukan pada hari Selasa itu menunjukkan bahawa 9.5% warga Norway sudah memboikot produk Israel, sementara 33.5% mengatakan akan segera melakukannya. 29.4% mengatakan mereka menentang boikot semacam itu, sementara 27.6% mengatakan mereka tidak memiliki pendapat mengenai masalah ini.

Kristin Halvorsen, Menteri Kesihatan Norway dan ketua partai Sosialis Kiri, pada hari Selasa menyerukan kepada masyarakat internasional untuk memboikot perdagangan senjata dengan Israel, sesuai dengan tindakan yang ada di Norway.

Norway sendiri pada hari Isnin kemarin langsung memanggil duta besar Israel di Oslo, dan mereka mengutuk serangan Israel pengganas sebagai sesuatu yang "tidak boleh diterima" dan menyerukan "penyelidikaninternasional yang independen."

Tiga warga Norway memang berada di antara 682 orang dari 42 negara di atas enam kapal enam yang belayar ke port Israel. Sampai saat ini warga Norway tersebut masih berada di Israel. (sa/ynet).

No comments:

Post a Comment